» those green eyes


» 25/1

Goddag! har tyvär inga nya bilder att bjuda på, kylan utomhus lockar mig inte till att gå ut och fota längre.. och har fnulat länge på vad jag kan tänkas fota inomhus här hemma, skuggor? vatten? katterna? hm.. 
Har annars bara jobbat idag fram till 12, och nu ligger jag och funderar på vad man ska göra till middag egentligen.. vilket dilemma! inte lätt att vara jag inte.. 
 
skämt åsido, men drös på med tips på vad jag kan tänkas fota här hemma, bring it on! 
 
Juste! har ju helt glömt bort att presentera er för min nya kamera, fick den av syrran i julklapp! Har tagit så många fina bilder! ;) 

» Årssummering 2013 i bilder

Pride festival 
 
Lycksele djurpak 
 
Fyllde 20år
 
Fick följa med till alnön!
 
Trästockfestivalen
 
Fotografering såklart
 
följde med Linda på yohio konserten, även Johan var med! 
 
Fick med denna bild i tidningen 
 
Marknader och karuseller! 
 
överrasknings party för syrrans födelsedag! 
 
Fick se Kevin och Elin från idol uppträda 
 
införskaffade en till kisse! 
 
Flyttade hemifrån! 
 
Hälsade på min vän i kriberg! 
 
 och här avslutar jag, kan göra resterande sen i ett annat inlägg annars kommer detta bli 20 meter långt och ni kommer nog ha hunnit somna halvvägs ! 

» Tillägnat åt mamma

 

 "Mom, from the time I was really young, Irealized I had someone...you, who always cared, who always protected me, who was always there for me no matter what.

You taught me right from wrong,
and pushed me to do the right thing,
even when it was hard to do.
You took care of me when I was sick,
and your love helped make me well.

You had rules,
and I learned that when I obeyed them,
my life was simpler, better, richer.
You were and are
the guiding light of my life.
My heart is filled with love for you,
my teacher, my friend, my mother." 

Tusen tack igen för allt stöd och all hjälp jag fått de senaste månaderna, och det gäller såklart även alla andra i min familj, utan er hade jag aldrig tagit mig igenom allt som varit. så istället för att skicka 48 sms till var och en av er, så kom ett stort tack inlägg här istället, så tusen tack igen. 
 
Mvh / känslomässig tjej! 

» ser du något bakom molnen?

  ännu en bild från kvällens kalla fotografering
 
 Avslutat med en bild sen jag var i kriberg

» winterland

 
 
 
trotsade kylan idag igen och fick väll till..hyfsade bilder, inte så nöjd med dom men bättre än inget kanske! 
 
hur som haver, medans jag satt där längst stigen och fotade så kom fyra skällande hundar mot mig, bakom dom kom tre män och en kvinna och funderade vad jag gjorde egentligen. Då de närmar sig säger ena mannen 
" hon fotograferar ju stjärnorna! " 
Sedan har jag fyra människor bakom mig och fyra skällande hundar som frågar hur det går, och hör och häpna, en av dom var fotograf! 
 
Så fick lite tips av honom, bla att han föreslog att jag skulle fota i RAW format istället för JPG, men jag har så svårt för RAW då mitt redigerings program endast tar emot JPG bilder..  hade gärna ställt 200 frågor mer till honom men..
 

men nu kurrar magen, blev visst sen middag
Smasken

» Criminal minds

Ligger just nu här
 
och kikar på serien criminal minds som börjat gå på tv nu, har ni inte sett serien så börja se! 
 
Börjar även få mer och mer kommenterer här *tjoho!* Fortsätt så! blir mer peppad att blogga då! 
Men fick en där frågan var hur jag tog vinter/stjärn bilderna och att det även skulle vara kul med behind the scene bilder. 
 
Enkel förklaring hur jag tog dom var: 
- stativ 
- lång slutartid
- varma kläder ! 
letade runt efter ett fint ställe där jag ville fota, satte upp stativet, testade hur lång slutartid det behövdes, använde manuell fokus då det kan vara svårt för kameran att sätta fokus då det är mörkt, speciellt då jag ville ha fokus på stjärnorna. Sen då jag hittat slutattiden jag vill ha och fått in fokus så är det bara att trycka på knappen och låta kameran göra resten. 
 
Lång slutartid = ju längre slutartid desto mera ljus släpps in i kameran
 
Till skillnad från snabb slutartid = tar snabbare bild = mindre ljus hinns släppas in, dock fryser den bilden så du kan ex fota vatten droppar som bilden nedan visar. 
 
Är inte så duktig på förklara men om slutartid och dess funktIon fortfarande är oklart så kan jag försöka ta bilder och jämföra, visa inställningar osv sedan. 

» -

Fick kommentaren att det skulle vara kul att se porträtt bilder här i bloggen, självklart skulle det de men vet ej av någon som skulle känna sig bekväm att låta mig lägga ut bilder på dom på internet tyvär. och jag själv känner mig rätt obekväl framför kameran så föreslår att stå bakom den. Men hittar jag någon som vill ställa upp så självklart! 
 
Men nu ska jag återgå till att smaska i mig denna: 
MUMMS

» -20

 
 
-20 grader i vännäs ikväll om inte kallare, men trotsade kylan och gick ut ändå!
..gick dock vilse påvägen hem.. 

» årssammanfattning

1.Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut? 
Hm..två av alla var nog att jag var på trästockfestivalen och även att jag och min fina vän Linda piercade tungan i sommras!
 
 

2. Genomdrev du någon stor förändring?
både ja och nej tror jag.. 

3.Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej inte det!
 
4.Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
oj,finns flera men två av dom är 30;e augusti (min födelsedag) 
och resan till Alnön!
 
 

5.Dog någon som stod dig nära?
nej och de tackar vi för.

6.Vilka länder besökte du?
Inget detta år för om jag minns rätt så var vi utomlands i slutet på 2012 (?) 
 
 
7. Bästa köpet?
Har köpt så mycket under 2013, men.. min iphone kanske.. svår fråga! 

8.Gjorde någonting dig riktigt glad?
Mina vänner och familj! alla fina saker jag fått och resor jag fått följa med på, alla överaskningar osv!

9. Saknar du något från år 2013 som du vill ha år 2014?
njaea, så länge jag har min familj och mina vänner så kommer nog 2014 bli ett kanon år också!

10. Vad önskar du att du gjort mer?
vågat mig på saker, våga träffa nytt folk och släppa taget om gammal historik

11.Vad önskar du att du gjort mindre?
hållt mig fast vid gammal historik, grälat mindre, etc.

12. Favoritprogram på TV?
hm, måste nog säga Ellen degeneres show, family guy eller big bang theory.. 
 

13.Bästa boken du läste i år?
" säg det inte till någon" Riktigt bra bok som handlar om en tjej vid 5-6 år åldern som blir misshandlad av sin far för att sedan skickas vidare till Magdalenatvätterierna, där hon tvingas arbeta under slavliknande förhållanden. Dessutom är det en sann historia så man blir extra rörd av den.

14. Din största framgång på det privata planet?
börjat våga göra fler saker själv och ta tag i saker själv, börjat lära mig att inte 'vara för snäll' mot de som kanske inte gör så mycket tillbaka. ( nu väcktes det kanske flera frågor i min systers och mors huvud ;) ! 

15.Största misstaget?
åter igen, gjort för mycket saker mot de som jag kanske inte är lika viktiga för/som ej gör något för än tillbaka eller visar uppskattning.
 
 
16.Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
både och, lite blandat. men det går mot det bättre hållet nu så hoppas på ett toppen 2014!

17.Vad spenderade du mest pengar på?
från början var det nog mest kläder, smink, osv, nu mot slutet älskar jag att lägga pengar på lägenheten och få dekorera den/köpa möbler/prydnader osv
 
 
 
18.Något du önskade dig och fick?
massor och lite därtill! På min födelsedag fick jag en underbar överaskning av familjen, fick även ett stativ som jag längtat efter så länge! För att inte tala om TV'n jag fick på julafton!! Såå tacksam över alla fina saker jag fått så vet ej hur jag ska kunna tacka alla tillräckligt egentligen!

19.Något du önskade dig och inte fick?
hm.. ja om man verkligen får drömma till så hade väll ett zoom objektiv eller macro inte suttut fel, eller uppgradera kameran lite nu när jag kan denna, men det får tas då jag vinner på lotto!

20.Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Blev först glatt överaskad av att mina vänner knackade på dörren tidigt på morgonen, för att sedan bli överaskad igen av att min familj fyllt lägenheten min med ballonger. För att sedan få ögonbindel och åka iväg till ett jätte mysigt ställe där det åt god mat och lektes roliga lekar! 
 

21.Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
mera pengar? Hehe. Nej men ja åter igen släppt gammal historik och lära mig släppa gammalt tjafs.

22.Vad fick dig att må bra?
Mina vänner, speciellt Linda måste jag nog säga, och min familj såklart

23.Vem saknade du?
Min gamla barndomsvän Maria som nu bor i Stockholm
 
 
24. De bästa nya människorna du träffade?
Träffade nog inte nå nya människor 2013, hm..börjar tappa minnet här
 
25. mål för 2014?
jaha, 23 gången gillt nu då : släppa det förflutna och gå vidare från det! 
Men även att hitta på mer saker, träffa maria och.. ha kul och skapa nya minnen med familj och vänner! 
 
Det var alla frågor! *puh* adios

» hello snow!

 
 
 
Ser att jag har kvar några tappra läsare trotts denna usla uppdatering! 
Men har varken haft ork eller inspiration till att varken fota eller blogga om något, var dock hos föräldrarna i helgen och fotade vovven lite. Men efter 10 minuter vill man gärna ge upp hoppet om den perfekta bilden man var ute efter, då fingertopparna blivit isbitar. 
 
vad annars? firade styvfar i helgen då han fyllde år, så fick äta jätte god smörgåstårta och träffa la famille! som det vackert heter på franska! 
 
 
 
"längst vägen fotografering" 
Fotade den nedersta bilden här medans vi åkte bil in mot stan idag, vad gör man inte för att fördriva tiden! 
 
men eftersom jag har blogg torka så kom gärna med tips på vad som kan tänkas fota eller om ni har nå funderingar/frågor ang foto eller vad som helst, så kommentera! adios
 

» -

fick frågan vars bilderna på raketerna är, dom existerar tyvär inte. och jag är ju inte ett foto proffs, så i och med att jag glömde stativet hemma så blev bilderna väldigt skakiga då det krävs lång slutartid, och hann inte heller lägga in fokus på raketerna då det bara var en raket i taget som sköts. En annan kanske hade klarat detta men för mig var det väldigt svårt så struntade i det helt! bättre lycka nästa nyår kanske! 
Men hade hur som helst ett bra nyår, och det är väll det viktigaste! Även om jag kanske är lite ledsen att jag inte fick nå häftiga bilder på fyrverkerier
 (Gammal bild) 
 
och påtal om helt annat så är vädret kasst så lusten att gå ut och fota finns inte eller just nu, så bjuder på en gammal bild sen i somras
 
 

» happy new year