» tjolerlahopp!

Vad duktig jag är på skriva här! hehe..
 

Kan dra lite kort om vad som hänt i helgen! 
I lördags så extra jobbade jag som sagt någon timme och efter det kom moder och micke och hämtade mig sen åkte vi in mot staden för att shoppa! så nu är man fattig igen..

Men skoj var det, köpte bland annat en sådan här locktång -> 
 
Även massa andra små grejer så som gardiner, dricksglas, prydnads bokstäver där de står " Love "
 vad mer.. hm.. 
Ärsch, kanske slänger in lite bilder sen på vad jag köpte! 
 
Nu går vi vidare till nästa dag, dvs söndag, och då åkte vi iväg till syrran min, vilket var riktigt kul då man inte fått träffa henne, barnen och Kenneth på länge nu! Fick även träffa min bror Thomas och frun hans-Tia en snabbis, var riktigt kul! 
 
Vi hämtade även hem min lilla skrutt Elza nu, syrran har ju varit fodervärd åt henne i.. hm.. ja.. x-antal månader nu, så var obeskrivligt kul att få hem henne nu igen.
Nu ligger denna fina tös och sover en meter ifrån mig
 

Vad mer har hänt i helgen.. äh, slänger upp lite mobil bilder istället!
 
En av de tusen positiva sakerna med att åka till föräldrarna, man får alltid god mat! 
 
Kikade på syrrans fiskar,så otroligt fina, blev inte aalls sugen på skaffa egna... *host* 
 

Men håller på somna och vet knappt vad jag bloggar om just nu egentligen, men kortfattat sagt så var denna helg riktigt rolig
och helt underbart å få träffa familjen igen ( ja..även du syrran..) ;) 
Slänger kanske upp ett mer ordentligt inlägg imorgon med fler bilder etc

Adios
 
 
 

» Tjoho!

Änteligen fredag! 
...Eller? 
 

Nja.. ska extra jobba imorgon så får ta det lilla lugna ikväll, men imorgon efter jag jobbat klart så ska jag, moder och styvfar åka in till Umeå och handla lite! Ska bli skoj, ska försöka skriva en inköpslista nu ikväll så jag vet ungefär vad som behövs. 
 
I morse när jag kom till blomaffären föresten så låg detta på bordet 
 
Underbara Maria hade lämnat detta åt mig och Ida, namnnamnnamn<3 
 
så nu har jag lite ont i magen efter all choklad..

» misslyckande fotografering

Som rubriken lyder så hade jag nog min största misslyckade fotografering idag. 
 
Det började med att jag fick ett sug att gå ut och fota självporträtt i den fina solnedgången som var
Men för att kunna fota självporträtt så måste jag ju ha ett stativ, vilket jag inte har. Så tog den bästa lösningen och tog en barstol som jag har, rätt tung och stor, men.. 
 
Sen greppade jag tag i kameran och begav mig ut, och tänkte först att jag kan ju gå bakom tågstationen och fota, men näe, där tog jag mig inte över, stod ett 70000 mils långt tåg där. Så sket i det och tog plan B och gick till Vännäs bad och camping platsen. 
 
Men när jag väl kom dit så var det något himmla fotbolls lag som bestämt sig för att spela fotboll precis bredvid själva platsen, kl 8 på kvällen, så gick runt lite och letade en annan plats. Men då gick jag som vanligt vilse.
 
Men när jag väl hittade en plats så hade jag redan hunnit frusit ihjäl och att stå och fota självporträtt med en röd näsa, darrande kropp, snor som rinner och ögon som rinner för det blåste storm, hår som flyger i ansiktet så ser man allt annat än vacker ut..och som pricken över i:et så hade solnedgången försvunnit.
 
Så sket i det hela efter 2 kort och gick hem.. och ja, jag kände mig jätte dum som gick runt halva vännäs och bar runt på en stol..haha menmen, nu ligger jag hemma i min varma soffa och ska försöka få mig nån sömn. Adios 
 
Gammal bild från 2012, fotad med mobil kamera.

» -

klistrade in lite peppande text på bilderna jag tog igår enjoy 
 
 

» foto tips!

Tänkte dra till med några enka fototips! 
 
Att tänka på bakgrunden. 
Väldigt viktigt att tänka på speciellt om du ska fota porträtt. 
 
Exempel: 
När man tittar på denna bild så hamnar inte riktigt katten i fokus, det är väldigt rörigt i bakgrunden och man vet inte riktigt vad man ska titta på. 
 
Till skillnad från denna..
Då hunden är 100% i fokus och ingenting jobbigt i bakgrunden som 'förstör' bilden. 
Lite dåligt exempel kanske men ni förstår poängen. Bakgrunden gör väldigt mycket för en bild. 
 
Ett annat tips är att tänka på att inte ha för mycket 'luft' ovanför huvudet om du fotar porträtt. 
 
ex: 
rätt störande bild att titta på va? här är det som sagt allderless för mycket luft ovanför henne, man hade gärnat vela rikta ner kameran lite och ta.. 
 
En sån här bild istället! 
Och jag hoppas ni håller med mig nu om att den nedersta bilden var bättre än den översta, annars.. blir det här tipset lite pinsamt.. 
 
Men sen finns det såklart tusen andra små tips också, men har inte så många bra bild exemplar att visa mellan, så lägger upp fler tips då jag fotat några bild exempel åt er så ni klart och tydligt ser skillnaden. 
 
Adios!
 
 
 
 

» låt mig presentera...

 
Lotta! min lilla kisse miss som bor med mig här i Vännäs, hon är extremt busig, kelsjuk, knäpp och älskar duschen. Så fort jag slår på duschen så kommer hon i turbo fart slirandes in på toan för att sätta sig och titta på det rinnande vattnet.. 
och hon somnar alltid i de knasigaste ställningarna.. 
 
Här är en av de tusen gulliga sovpositioner hon haft. 

» Vårtecken!

Nu har jag änteligen tagit tag i det hela och gått ut och fotat! *applåder* 
 
Tecken nr 1.
Och ja, jag kände mig jätte dum som helt plötsigt la sig ner på den blöta marken för att fota ett par grässtrån.. men när man börjar se grönt gräs istället för vit snö så börjar man känna att det är på gång!.
 
 
Nr2
 
Då man måste börja leka känguru och hoppa över jätte stora vattenpölar varje dag
 
 
Nr.. eller ja det här är egentligen inget vårtecken kanske men.. 
 
 
Och här pausar vi för.. här gick jag vilse mitt i allt.. 
 
Nr3
Och nu kanske ni tänker " vem sjutton går frivilligt och fotar hund skit? " 
Men det är typiskt på våren då dessa börjar tina fram överallt och man måste gå som om man vore på fyllan för att undvika dom..
 
 
 
När övergångsställen börjar synas så kan man börja leka " bara nudda de vita sträcken " 
för det är väll inte bara jag som är 19år och fortfarande tycker det är roligt..?
 
 
När alla A-brunnar börjar komma fram så jag kan börja undvika dom igen!
 och ja, jag är en sån där jobbig person som akut puttar undan alla mina nära o kära så fort jag ser att dom är påväg att kliva på en abrunn..
 
När det börjar tina fram massa konstiga saker
 
 
Canon EOS 1000D 
 

Men det var dessa små vårtecken jag lyckades hitta i lilla Vännäs! Men nu ska jag återgå till att krypa ner i soffan, se film och träna inför beach 2013 genom att äta glass och kakor. Adios

» nuså

Här var det inte skrivet på ett tag! men mitt liv är inte direkt så händelserikt så det finns som ingenting att skriva, fast.. det är ju en fotoblogg så jag kanske borde ta tummen ur och gå ut och fota några bilder åt er.. hm.. 
 
Men kan berätta om min extremt super händelserika dag jag haft
började med att jag vaknade ( suprise ) 
sen tog något att äta, för att sedan slänga mig i soffan framför en film. 
men sen! så kom moder och styvfar på besök! i typ.. 30 min.. 
 
sen nu ligger jag i soffan igen, ni önskar ni hade mitt liv nu va? hehe..
 

Sen pratade jag med min käraste vän Linda och jag hoppas det blir så att 2014 så kommer hon och jag plugga oss till bartenders, tjoho! 
 

» old pictures

 
Den sista bilden är väldigt suddig och har ingen skärpa men.. det var första gången jag fick se ett norrsken, syrran sprang in och ropade på mig att det var norrsken ute. Så jag greppade snabbt tag i kameran och innan jag ens hann ändra inställningar för slutartid, lägga fokus, etc. så knäppte jag bara massa bilder, så.. de första bilderna är inte vackra.. men..
 
Men sen efter någon minut så började jag inse att jag kanske ska lägga fokus också etc.. men norrskenet hade börjat försvinna då. Men tog ändå några sista bilder, som har mindre norrsken men mer skärpa i sig.
Canon EOS 1000D,slutartid- tror jag hade kring 30 sekunder. 

» Fin besök

 
Bilder fotat med mobilen och Canon EOS 1000D
 
 
Fick ju fin besök i helgen som var, Linda och hennes kille Kevin! Och angående den sista bilden så, ett stort tips är att inte testa blanda karamellfärg med sockerdricka.. det blev uthällt sekunden efter fotot togs..
 

» Gran canaria

Canon EOS 1000D
 

Bjuder på lite bilder från Gran canaria resan jag gjorde i..November! Var otroligt kul och dessutom första gången jag var utomlands, om man inte räknar med en bilresa vi gjorde till Norge 2006.. hm.. 
 
För er som vill veta vad jag egentligen gör på dagarna föresten så kan jag berätta att jag håller till på en blombutik här i Vännäs, går från kl: 10-17, och efter det är jag otroligt trött och min kväll brukar sluta med att jag ligger i denna sköna sak-
Hittade ingen nytagen bild på den dock. Nu är den täckt i kuddar och filtar..

» Väckarklocka?

Pff.. jag har vaktmästaren! Som knackade på dörren vid 8 på morgonen och fick mig flyga upp ur sängen och slänga på mig första bästa kläderna för att sen i morgonruffs gå mot dörren. Han frågade om jag var vaken,- självklart är jag det.. inte märktes det väll att jag var nyvaken..? 
 
Wellwell, nu får jag mina efterlängtade köksskåp! 

» Om mig!

Vem är denna trevliga människa som driver denna blogg undrar du nu.. 
 
Heter Linda Eriksson och ni finner mig på Vännäs gator, gick ut gymnasiet 2012 och gick florist i 3 år! 
Jag är väll inte alltid fullt seriöst utan drar gärna till barnsliga skämt och sarkasm är väll utav en favorit. 
 
Fotointresset började för.. så pass längesen så jag inte ens minns när. Gick en 1årig fotokurs för 2 år sedan och sedan dess har mina vänner blivit utsatta för att ofrivilligt stå modell då och då! 
 
Har ni några frågor så hör av dig till: [email protected]